Pagina's

30 april 2023

107 bericht: April: J'adore, de nieuwe geur van olifanten.


Zaterdag 1 april 2023:
Vanmiddag lunchen we in Het Moment in Hoogstraten met enkele van onze beste vrienden. Het is toch fijn dat je vrienden hebt waar je het gevoel bij hebt dat je precies niet bent weggeweest. De draad moet niet eens terug worden opgepikt. Alles is gewoon, normaal relaxed. Echte vrienden, onbetaalbaar! Bedankt Ron en Tin, Eriktje en Katelijne voor de leuke namiddag! Natuurlijk ben ik toch vergeten de waitress te vragen een foto van ons allemaal te trekken 🙈.
Rond vijf uur zijn we thuis en dat is maar goed ook want we moeten nog inpakken en al wat kuisen, morgen vertrekken we al!
Zondag 2 april 2022:
We nemen een laatste Belgisch doucheke, wegen en sluiten de valiezen, maken de handbagages klaar en doen nog een stofzuigronde. De Gust die de hoenders komt verzorgen, krijgt nog een dikke knuffel en dan bellen Miguel, Béné en Cleo al aan de deur. De Cor is op scouts weekend. Samen met hen rijden we naar de levensboom en de bank voor een laatste Ben momentje. 

Als de kids weg zijn, is het oma tijd. 
Het is ondertussen al middag, we hebben allemaal een hongertje en goesting voor frieten van de frituur. Mijn moeder heeft al lang geen frieten meer gegeten en ik heb dit jaar mijn cervela speciale ook nog niet gehad. Philip en ik rijden om frieten. Bij de frituur aangekomen realiseer ik me dat we geen geld bij hebben.🤦🏻‍♀️ Allé, terug naar oma om geld and restart. Het is zondagmiddag en heel rustig in de frituur, waarschijnlijk zijn normale mensen nog met hun pistolets en koffiekoeken brunch bezig. Frieten zijn voor na de koers of de voetbal zeker? Tien minuten later zitten we bij ons moeke aan tafel onze frieten op te eten, lekker uit het pak, soppend in de zelfgemaakte tartaar. Mmmmm! Na de préparé, de kilo's rauw gehakt, de leverworst en leverpaté, de bouilliesalade en het witloof, zijn deze frieten de kroon op de vakantie, wat het eten betreft dan toch 😉. Zonder frieten van't frituur met de nodige cervela's en curryworsten kan je België toch niet verlaten hé! Voilà! Ons lijstje is afgewerkt! Nog een dikke knuffel voor mijn moeder en dan kan de Jelle ons komen halen. Om zes uur dropt hij ons bij de Kiss&Ride van de luchthaven. Bedankt Jelle! Heel fijn dat we niet met de trein moesten! We hebben eergisteren al via de app ingecheckt en kunnen nu meteen onze valiezen afgeven en de boardingpasses afhalen. We blijven nog wat bij de balie rondhangen want Guy Clarysse, een vriend van Philip, en zijn vrouw Jackie vliegen met ons mee naar Manguzi voor een vakantie van drie weken.
Guy en Jackie arriveren om zeven uur. Ook zij kunnen vlotjes inchecken. Verlost van de zware bagage gaan we samen met hun zoon en zijn vriendin nog een koffietje drinken voor we door de controle gaan. Voor Gitte, Philip en mezelf werkt de automatische paspoortcontrole perfect. Voor Jackie wil het poortje niet open gaan en ze wordt, na drie keer proberen, naar het loket van de levende agent verwezen. Hij zal haar documenten handmatig controleren. Jackie zegt dat het altijd en overal hetzelfde liedje is en dat het komt omdat ze geen officiële voornaam heeft. Ja, jullie lezen het goed: Jackie heeft geen voornaam!

Jackie is van Congolese van oorsprong maar nu al jaren Belgisch staatsburger. Ze vertelt ons dat het de schuld van Mobutu is. Ik zoek er wat over op het internet en vind dit artikel van Marie-France met een verhaal identiek aan dat van Jackie.
Jackie denkt dat een voornaam krijgen haar 10000 euro gaat kosten. Marie-France spreekt in het artikel over 100 euro. Ik ga toch nog eens wat verder informeren of iemand haar kan helpen.

Ondertussen zitten we nog steeds in Brussel te wachten om te boarden. En om 20.45u is het zover.
Philip en ik mogen eerst vertrekken, wij zitten in zone C. Gitte en Jackie moeten nog even wachten, hun plaatsen zijn niet in onze buurt. Tot in Dubai guys! Philip en ik slapen weer niet veel. Goh, zo'n vliegtuig is toch niet erg comfortabel pfff. Ik ben, op z'n zachtst uitgedrukt, geen grote fan van lange vluchten.
Maandag 3 april 2023:
Zes uur en dertig minuten later, landen we met dikke ogen en ik ook met dikke voeten in Dubai. Goed dat ik sleffers aan heb! Ah! Daar zijn Gitte en Jackie ook met hetzelfde liedje. We zijn eerst toe aan wat stappen om onze bloedstroom terug een beetje op gang te krijgen. We hoeven er niet over te denken hoe we dat gaan doen want we worden meteen op een fikse wandeling getrakteerd! We moeten van de ene kant van de luchthaven naar een totaal andere kant. Het is wel een uurtje goed doorstappen. Gelukkig hebben we genoeg tijd om ook nog een kop koffie te drinken en een croissantje te eten. En om 10.45u vliegen we de lucht in voor nog eens acht uur en twintig minuten.
Om half vijf landen we eindelijk in Durban. De bagage is er snel en ook de paspoortcontrole gaat vlot, ondanks dat Jackie nog maar eens uitleg moet geven waarom ze geen voornaam heeft. Omdat het al bijna donker is en Gitte en Jackie geen idee hebben waar ze naartoe moeten rijden en het ook niet gewend zijn van links te rijden besluiten we dat Jackie met mij onze auto gaat ophalen en dat Philip met Gitte hun huurauto gaat ophalen. We zullen wachten op elkaar bij het tankstation. Red Lips ophalen gaat als een fluitje van een cent. Ze staat al blinkend op ons te wachten bij de uitgang. Ik reken af met haar "herder" van 14 dagen en enkele minuten later vinden we een plaatsje om op de mannen te wachten bij het tankstation. Tien minuten later rinkelt mijn telefoon. Het is Philip om te zeggen dat ik naar hen moet komen want Guy heeft problemen met zijn visakaart en Philip heeft zelf niks bij. Ik had het kunnen weten! Zonder vrouwen zijn die mannen niks hé! Ik rijd Red Lips naar de Car Rentals. Philip staat te zwaaien en Gitte zit wat verder op een muurtje te worstelen met zijn telefoon die natuurlijk nog niet met het Zuid-Afrikaanse netwerk verbonden is en ... hij moet de limieten van zijn visakaart verhogen. Dat kan niet zonder wifi, wat een gedoe!  Er is wat paniek, we zijn allemaal moe. Philip wil met onze kaart betalen maar dat aanvaardt de maatschappij niet omdat de auto daar niet mee geboekt is. Man, man, man! Allé stop allemaal en laat ons dat eens rustig bekijken hier! Philip en Jackie letten op de auto en de bagage terwijl ik Gitte help met de limieten. Het lukt. Héhé! Gitte beent terug naar de car rental shop met zijn telefoon in de hand terwijl ik zijn portefeuille en nog wat papieren meerits die nog op het muurtje liggen. Ik geef alles aan Jackie. Tien minuten later is alles in orde en krijgen de mannen eindelijk de auto. Ballito here we come! Zonder verdere problemen kunnen we inchecken in ons hotel. Opeens denkt Gitte aan zijn rijbewijs! Waar is mijn internationaal rijbewijs Jackie? In uw tas bij uw paspoort misschien Guy? Nee! Het rijbewijs is niet te vinden. Waarschijnlijk in de Car Rental laten liggen. Philip belt naar de shop maar krijgt geen antwoord. Misschien is die al gesloten 🤷🏻‍♀️. We zullen morgen opnieuw bellen. Eerst ons even opfrissen, een snel doucheke en de stinkende kleren vervangen door verse. Mijn papieren en paspoorten bij elkaar in het juiste zakje steken want met al dat gedoe! Wat zit hier tussen mijn paspoort?... Het rijbewijs van Gitte. Vraag me niet hoe het er gekomen is maar het is gevonden, we kunnen nu zonder stress gaan eten in de 45 on Eat Street. Finally!
Dinsdag 4 april 2023:
Na een nachtje slapen in een echt bed, checken we al om acht uur uit. We duwen zoveel mogelijk bagage in de auto van de Clarysses en laten die nog wat bij het hotel staan. Met Red Lips rijden we naar de oceaan voor een ontbijtje in La Concha. 
Daarna doen we wat inkopen in de Woolworths en Tops Liquor Store en rijden terug naar het hotel om de andere auto op te halen. Het eerste deel van de reis naar Manguzi rijdt Philip met Guy mee. Jackie houdt mij gezelschap tot Zulu Croc Rafikis waar we een plasstop maken en ik iedereen trakteer op een verfrissend drankje. Vanaf nu moeten Jackie en Guy maar eens alleen rijden met hun auto. Zij rijden eerst, Philip en ik volgen hen. Net voor het Isimangaliso park waar onze baan door loopt, steekt Gitte een vrachtwagen voorbij. Daardoor ziet hij niet dat ze het park inrijden. In het park mag je maar 60 km per uur. Wij houden ons aan de snelheidsbeperking maar Guy die het niet door heeft gaat er in volle vaart vandoor 🫣. Hopelijk staat de politie niet te flitsen anders heeft hij al meteen op de eerste dag een boete! Vijftien kilometer verder weten wij dat er inderdaad geen flitsers waren vandaag. Een pak van mijn hart. Gitte en Jackie zijn in geen velden of wegen te bekennen. Guy, kijk af en toe eens in uw achteruitkijkspiegel alstublieft!😂 Als we bijna aan het einde van de baan zijn, net voor de afdraai naar Manguzi hebben we eindelijk netwerk en bellen zij ons tijdens een plasstop. Ze wachten op ons aan de kant van de weg en tien minuutjes later hebben we ze gevonden. We nemen de kop nu maar over en een half uurtje later stoppen we bij ons huis. Het is precies al kweetnihoelang geleden dat we hier nog waren. Uitpakken, installeren , een hapje eten, een wijntje of een biertje tot ons nemen en de kaarsen zijn uit.

Woensdag 5 april 2023:
Zuid-Afrikaans nieuws in't kort:
En voor Jackie komt de kapster aan huis
Vrijdag 7 april 2023:
Het Paasweekend begint. Op Goede Vrijdag moet Philip ook niet werken. Wij vertrekken tot maandag naar Saint Lucia, alleen met Red Lips, dat is gezelliger. Eerste stop is natuurlijk Rafikis voor een ontbijt.
Dan rijden we door het Hluhluwe park game drivend van de ene gate naar de andere. We zien heel wat dieren maar allemaal een beetje te ver voor goeie foto's. We gaan nog eens werekeern hé Gitte! (Guy is ook ne West-Vloaming é)
Om vijf uur arriveren we in Saint-Lucia. Wegens een overboeking belanden we in een ander huisje dan verwacht. Even later eten we de eerste keer in het restaurant Greco om de dag af te sluiten met een waitress die haar eerste dag werkt en haar tip zelf een keertje verdubbelt.🤣
Zaterdag 8 april 2023:
Vandaag rijden we door het Isimangaliso park naar Cape Vidal.
Zondag 9 april 2023:
En vandaag rijden we nog eens terug naar het Hluhluwe park. We denken dat er nog heel wat dieren op ons zitten te wachten 😉

Gitte ruikt veel olifanten. "J'adore" noemt hij het. (bedankt voor de parfum die je me gaf hé Gitte, nu weet ik waar ik naar ruik) Er liggen inderdaad overal paaseieren! Zalig Pasen 😅
Maandag 10 april 2023:
Voor we weer naar Manguzi rijden doen we nog een hippo tour in Saint-Lucia op de Umfolozi river van het estuarium.

Na de tour hebben we honger en we gaan nog voor een lunch in The Ski Boat Club voor we effectief vertrekken. Thuisgekomen worden er oren uitgespoten wat niet veel helpt bij Gitte, zijn oor apparaat is kapot 😱. Dat zal niet gemakkelijk worden.
Woensdag 12 april 2023:
Gitte heeft vannacht niet zo goed geslapen. Hij had ook wat koorts en we duwen er dan maar een paracetamolleke of twee in. Hopelijk komt het goed want ik breng onze gasten voor twee nachten naar Tembe Elephant Park. Geniet ervan Gitte en Jackie!
Terwijl ik zaken die zijn blijven liggen in orde breng, zien zij een luipaard! Chanceurs!
Samen met Jabulani herstel ik onze zandzakken barricade want bijna alle zakken zijn verduurd en opengescheurd 🙄. We doen er maar extra plastiek rond want ik ben niet van plan elke maand nieuwe zakken te kopen.

Zaterdag 15 april 2023:
Om elf uur rijden we naar Pusa Market, het marktje in de bush over de grens met Mozambique. Het is een teleurstelling, er is echt niet veel te zien. Voorlopig gaan we hier toch niet meer terugkomen. Daarna rijden we naar de permit office. We willen een permit voor de Mouth en ook meteen eentje voor Lala Nek Beach want daar willen we morgen naartoe. In the office is het druk en Ben zegt dat we eerst maar naar het meer met het steigertje moeten gaan kijken en daarna terugkomen.
Wij waaien dus even uit en dan is Ben klaar voor ons. Hij schrijft een permit uit na een consultatie bij Philip 😂. Op naar The beautiful Mouth!


Daarna rijden we naar Kosi Bay Lodge voor dinner en ik boek meteen een boottrip op de meren voor Jackie en Guy on Monday. We hebben het wel een beetje koud want omdat we vanmorgen zijn vertrokken, hebben we er niet aan gedacht een "boike" (West-Vlaams voor truitje) in de auto te leggen. We slaan dan maar onze reishanddoeken om. Die werken perfect tegen het frisse windje. Ik vertel jullie liever niet hoe koud het dan wel was. Vermoedelijk verklaren jullie ons dan zot 🤷🏻‍♀️😂.
Zondag 16 april 2023:
Beach day op het Lala Nek strand dat we bijna helemaal alleen voor onszelf hebben. De enigen waarmee we het moeten delen zijn ... de meiden van House 15 Manguzi Hospital 😂 Wat een luxe!






 Maandag 17 april 2023:
Gitte heeft nog steeds regelmatig een koortsaanvalletje zodat hij paracetamol moet nemen om goed te kunnen functioneren. Wat zou dat nu toch zijn? Hij heeft ook een wonde op zijn been, een beet van een insect die niet verdwijnt maar, in tegendeel, erger wordt.
Hij weet niet wanneer de teek hem heeft aangevallen maar het kan bijna niet anders dat het gebeurd is. Het moet tick bite fever zijn! Start maar een antibiotica kuur Guy!
Ik breng onze gasten al om acht uur naar Kosi Bay Camp, de plaats met het steigertje, want hun boot voor de trip op de meren ligt daar op hen te wachten. Ik overhandig hen aan de skipper en rijd terug naar huis. Ik heb nog heel wat werk. Voor mij is het geen vakantie hé! Ik stuur ook een mailtje naar de gemeente Zoersel i.v.m. Jackies voornaam. Misschien weten zij er meer van 🤷🏻‍♀️.
Om twaalf uur haal ik de twee avonturiers weer op. Ze zijn vree content! Ze hebben o.a. een grote varaan gezien, flamingo's en kingfishers, de viskralen van de lokale vissers en ze zijn gaan snorkelen bij The Mouth tussen een overvloed aan vissen. De rest van de namiddag vertoeven ze graag op ons terras. En 's avonds maken we het plan op voor de rest van de vakantie.
Dinsdag 18 april 2023:
Jackie en Guy rijden zelf naar Tembe en blijven er nog een nachtje slapen. Het verblijf van vorige week smaakte naar meer. 
Ik boek Air B&B's in Ballito voor het weekend en hun laatste dagen in Zuid-Afrika en ga nog eens goeiedag zeggen tegen Jack, dat is al lang geleden!
Woensdag 19 april 2023:
Een drukke dag vandaag! Ik kleur mijn haar, rijd daarna naar de winkel en ga meteen tanken. Dan steek ik was in de machine. Jabulani arriveert en krijgt instructies voor de tuin. Ondertussen rijdt een auto tot bij ons huis? Het is een vrouw die groenten komt verkopen. Dat komt goed uit want ik wil spinazie soep maken en er was geen spinazie in de winkel. Ik was de spinazie en snijd de uien. Shit, het is al half elf, ik moet eerst naar mijn moeder bellen! Na dat belletje maak ik de soep af en snijd meteen ook de groenten voor vanavond. Jackie en Guy komen terug van Tembe en vertellen hun verhaal. Ze hebben alweer een luipaard gezien! 't Is ni mogelijk! Terwijl ik verder aan het eten voor vanavond werk, stuur ik Jackie en Guy naar Damien om de croissants af te halen. Ik was die croissants totaaaal vergeten!
Ik krijg een mailtje terug van de gemeente Zoersel i.v.m Jackies voornaam en bespreek mijn opzoekwerk met Jackie. Die is verbaasd maar het geeft haar ook nieuwe moed. Ze zal nog eens naar het gemeentehuis in Dilbeek gaan.
Jackie wil ook nog nieuw haar zodus bel ik naar Mam Ruth om te informeren naar het beste winkeltje. Opposite Total Mam, MIX UP, next to Bafana Bafana! Dat zal ik vinden Mam Ruth, thank you very much! Inderdaad veel haar daar. De muren hangen vol en op de grond staan ook nog zeker tien grote volle dozen. Kies jij maar Jackie, ik ken daar niks van! En Jackie weet wat ze wil: echt haar! Opeens heeft ze veel minder keuze. Het echte haar hangt achter de toonbank aan de muur. Dat kost ongeveer vierhonderd Zar per pak. Twintig euro dus. Dat is goedkoop, vindt Jackie, want in België betaalt ze soms wel tachtig euro voor een pak. Ze koopt meteen vier pakken, twee met sluik haar en twee met krullend. Alles samen kost het vijfenzestig euro. Jackie is heel tevreden en Mam Ruth mag de kapster boeken voor morgen 🥳.
Tegen vier uur rijden Philip en ik naar Moses. Moses verhuurt zijn muziekinstallatie met microfoon. Wij willen ze morgen gebruiken voor de karaoke in The Shed. Ik wil ze vandaag al hier bij ons om ze uit te proberen. Moses laat ons een half uur in de auto wachten omdat de tijd voor hem sneller ging dan verwacht maar om vijf uur staat de installatie in de living van House 18 😉. Na het eten proberen Guy en Philip ze uit. Alles werkt, we kunnen gerust gaan slapen.
Donderdag 20 april 2023:
 Wij, vrouwen, hebben het house 18-rijk voor ons alleen want Philip neemt Guy vandaag mee naar de clinics. Saloon aan huis voor Jackie, het nieuwe haar wordt erin genaaid.🙄

In de namiddag brengen we Ruth naar huis en pikken ineens haar tv mee. Sorry Mam Ruth, we hebben hem deze avond nodig voor de karaoke! We zullen er goed voor zorgen. Mam Ruth vindt het geen probleem, waarschijnlijk is het straks toch weer loadshedding.
Klik hier voor onze Shed karaoke april 2023

Vrijdag 21 april 2023:
Het is voor Jackie en Gitte de laatste dag in Manguzi. Ik breng de installatie al om half acht terug naar Moses en na het opruimen van The Shed en de afwas, maken Jackie en ik onze valiezen. Wij reizen nog een weekendje met hen mee. Natuurlijk breng ik ook de tv van Ruth weer naar zijn vertrouwde plek!😉. 's Avonds eten we pizza op het terras van Casitas. Dat gaat vandaag terug open na een week van renovatie. Daarna probeert Philip nog wat muziek op een stick te zetten voor Gitte maar dat gaat ontzettend traag! Kan je niet gewoon je hele externe harde schijf naar Gittes computer? Dan kan hij zelf kiezen en later op zijn gemak wegdoen wat hij zelf niet wilt. Er is genoeg plaats vrij op de laptop. De muziek heeft 200 GB nodig, hoe lang gaat dat duren?🫣 Wel het valt geweldig goed mee! Na een half uurtje is alles al overgezet! Vierentwintigduizend songs rijker maken van Gitte een zeer gelukkig man! 
Zaterdag 22 april 2022:
Guy en Jackie nemen afscheid van Manguzi. We laden de auto in en er is er eentje die wil meerijden!
De African Yellow White-eye is langs de achterdeur naar binnen gevlogen en is nu in volle paniek. We laten hem er maar snel terug uit via het raam. Om tien uur rijden we met twee auto's de gate van het hospitaal uit richting Ballito. Om twaalf uur stoppen we bij Rafikis. Deze keer niet voor een ontbijt. We willen de krokodillen zien! Hier zijn een paar prachtexemplaren, geen minne mannen!





Na dit toertje blijven we toch weer nog even hangen in de Rafikis voor een drankje en een slaatje en pas rond twee uur zijn we weg. Om vijf uur zoeken we eerst naar de accommodatie van Jackie en Gitte ... niet gemakkelijk te vinden! Dan gaan we op zoek naar de onze, die is maar vijf minuutjes verder. Snel laden we uit en om zes uur pikken we het andere stel weer op om te gaan eten, we hebben weer gereserveerd in The 45 On Eat Street of course. We vernemen dat de Belgische chocolaatjes die we voor hen meebrachten, goed gesmaakt hebben! We eten er weer heerlijk. Lam, beef fillet, pork belly, het is allemaal even lekker. En we gaan ook nog voor een toetje! Crème brûlée for him and me 😉 Jackie gaat voor een Black and White en Gitte houdt het bij nog een biereke.
Zondag 23 april 2023:
Ik sta vroeg op zodat ik de sunrise kan zien uit de oceaan.
Om negen uur zit ik bij de kapper. Dat was het enige wat ik echt wilde doen nu we in Ballito zijn. Daarna zoeken we J&G in het shoppingcentrum van Salt Rock want onze B&B's zijn deze keer allebei eigenlijk in Salt Rock, het dorpje naast Ballito. We vinden hen al op de parking, ze hebben al een voorraad eten ingeslagen zodat ze tot woensdag verder kunnen. Dan vliegen ze terug. Ze vinden hun huisje zo mooi dat ze er voor niks nog weg willen tot dan. Guy en Philip kopen nog wat drank en dan rijden we naar hun paradijs. Het is er really awesome! We brengen er de hele dag met hen door. Ontbijt, een zwemmetje in het ijskoude zwembad, een wandeling op het strand en we sluiten af met een braai. Het kon geen betere dag zijn. Alles is perfect!
Rond een uur of negen nemen we afscheid. Morgen rijden wij terug naar huis. Hartelijk bedankt voor het fijne gezelschap, de J'adore belevenissen en de grote verhalen! Een goeie vlucht naar België!
Maandag 24 april 2023:
We checken uit om acht uur om meteen naar de Salt Rock Woolworths en Checkers te gaan winkelen. Als we ons gerief daar vinden, moeten we niet meer terug naar het Lifestyle Centre in Ballito. Het lukt perfect en we rijden nog eens vlug langs Jackie en Guy voor een laatste knuffel. (Zoek de fout in de vorige zin) Inderdaad "vlug" is er teveel aan. Hun paradijsje bevindt zich in een heel smal straatje met grote niveauverschillen en geen gsm bereik. We bellen hen via whatsapp vanaf de parking van het shoppingcentrum. Zij zullen meteen naar het straatje komen. Twee minuten later rijden wij de diepte van het straatje in ... staat er bij het eerste huis een kamion beton te lossen. Geen kans dat wij daar voorbij geraken! Wat nu? We bellen hen. Geen ontvangst meer natuurlijk. Oké we zullen onze auto boven op straat zetten maar ik heb geen plaats om te draaien. Dan maar achteruit steil omhoog! Gelukkig is Red Lips sterk en heeft ze automatische versnellingen, het lukt!😅 Was dat even zweten! We zetten haar naast de hoofdweg en stappen zelf te voet naar J&G. Die hebben natuurlijk geen idee waarom wij zolang wegblijven en zijn zeer verbaasd als wij daar komen aangestapt. Allé, na nog wat dikke kussen en knuffels wuiven ze ons definitief uit terwijl wij terug omhoog stappen. Komaan Red Lips, op naar Manguzi! Om vijf uur zijn we thuis, net op tijd voor een mooie zonsondergang.
Om twintig over vijf verneem ik dat er in Salt Rock een grote elektriciteitspanne is en dat die niet direct zal opgelost zijn. Oei! Gitte en Jackie, geniet dan maar wat van de mooie sterrenhemel en de woeste geluiden van de ontembare oceaan ... en drink een whisky'tje! Slaapwel!
Woensdag 26 april 2023:
Jackie belt me rond de middag vanaf de airport. De elektriciteit is hun area is nog steeds niet teruggekomen. Dat betekent, als ik goed kan rekenen, al ongeveer veertig uur zonder elektriciteit. Ik denk toch dat we voortaan dit in onze valies moeten steken:

Gelukkig heeft de staff hen heel goed geholpen, zelfs met het koken. Het waren toch nog twee fijne dagen. Nu zijn ze op King Shaka, hun huurauto hebben ze afgegeven, de bagage is al ingecheckt en over een uurtje vertrekken ze. Goeie vlucht!
Donderdag 27 april 2023:
Philip heeft verlof, het is FREEDOM DAY. Dat is welgekomen! Met diegenen die morgen moeten werken en er geen verlengd weekend van kunnen maken, doen we een bring and braai in House 15. Die hebben een gemetselde braai, dat is gemakkelijk!
Zaterdag 29 april 2023:
Begin van een lang weekend. Philip wil allerlei klusjes doen: de satelliet schotel te koop zetten, de buitenlamp vervangen, de goot uitkuisen, bladeren rijven,...


En onze basilicum planten die we meebrachten van de Salth Rock Woolworths. Die zit met zijn potje nog steeds in de plastiek, straks is hij verwelkt! En... er zit een verrassing in! Buy Basil in Woolworths and get a frog for free! 😂 Een geluk dat het manneke nog leeft!🙈 Het is er wel ne schone, hij heeft precies een luipaardvelleke.



En zo zijn we alweer aan het einde van de maand. Volgend jaar rond deze tijd zal waarschijnlijk mijn allerlaatste Manguzi blog gepubliceerd worden vanuit ... België. Misschien moet ik nu al maar wat beter weer bestellen tegen dan.  Fijne meimaand!

3 opmerkingen:

Nora V zei

Weeral een top verhaal. Veel rust hebben jullie niet, zo lijkt het toch. Geniet nog van jullie tijd daar en van het mooie weer.

Anoniem zei

Dank voor je fijne blog. Herman

Anoniem zei

Net weer een fijn momentje ontspanning achter de rug. Merciekes. Ingeborg