Pagina's

31 januari 2022

92 bericht: Januari 2022 Boosters

 

PS Jullie kunnen op de foto's klikken om ze groter te maken, zelfs op de grote 😉



Zaterdag 1 januari 2022:

Happy New Year! Op de Manguzi Hospital compound blijft het langer stil dan anders. Hoe zou dat komen?😉 Het feesten is gedaan en voor de Com Serves is het pakken en wegwezen geblazen. De nieuwe Com Serves druppelen al binnen.

Van eten is er gisteren niks meer gekomen, daarom eten we vandaag bij Maria en Guillermo de Tuna/Potato salad die Maria gisteren maakte met beef en rice. Als toetje eten we mijn rijstpap met mango uit de tuin van Ruth. Ook al super lekker. Het is een fijn alles mag en niets moet dagje.



Zondag 2 januari 2022:
In de tuin plukt Philip onze eerste citroen. Citroenen moeten vanaf vandaag voorlopig niet meer kopen.

En terwijl ik de afwas doe zie ik mijn dagelijkse vriendje. Ik doop hem tot blogdier van de maand.
The blue-headed Agama.




In de namiddag word ik opgebeld. Hello Mam, we are new Com Serves, can we get the key from our house? Nee jongens, ik ga misschien voor dit jaar wel jullie Manguzi Mama zijn maar ik ben de housemother niet. Ik stuur jullie haar nummer 😉😂

En goed nieuws voor onze hospital staff?

Woensdag 5 januari 2022:


Donderdag 6 januari 2022:

Wat kan je zoal doen om elektriciteit te besparen? Als je het niet weet, heeft Eskom al een eerste oplossing: loadshedding. Misschien een eerste tip voor de Belgen: Zet uwen ellentrik gewoon een paar uur per dag af!




En nog Zuid-Afrikaanse besparingstips voor als je van thuis uit moet werken:



Philip geeft aan zijn clinics ieder jaar koekjes als kerstcadeautje. CHOICE ASSORTED, hun lievelingskoekjes. Kwestie van zijn nurses wat de vriend te houden 😉 Dit jaar kreeg hij van de Maputa clinic nurses zelfs een cadeautje terug. En ze hadden er werk van gemaakt! Nu drinkt hij iedere ochtend zijn chocomelkske uit zijn Rhino mok.


En hier is onze vriend weer 🥰 Ik ga hem een naam geven : Jack Blue!



In de tuin staan veel planten in volle bloei.


Eerste Shednight van het jaar met veel nieuwe gezichten:




Vrijdag 7 januari 2022:


Ik vind een raar stokje aan een blad van de basilicum. Ik denk een cocon van een vlinder of zo. It's a bagworm, weten ze mij te vertellen. Mam Ruth zegt dat het leeft en dat, als je het laat liggen, het even later verdwenen is. Ik probeer het uit en stop het huisje samen met het blad in een bokaal. Ondertussen google ik het even. En terwijl ik daar mee bezig ben, begint het stokje inderdaad te bewegen. Een rups komt er deels uit en neemt haar huis mee, net zoals een slak. Mooi maar niet zo interessant voor de bomen waar ze op huizen, lees ik. Zakjesdragers kunnen je boom helemaal inpalmen en de boom kan er aan ten onder gaan.




Een tussendoortje : Signs in Africa 😂



Zaterdag 8 januari 2022: 

Ja het zomert hier, bijna alle dagen plus dertig graden. Het is ook weer de tijd van de verkleurmannetjies (uitgesproken verkleërmannekies)  So cute!



Zondag 9 januari  2022:

Philip stelt voor een uitstapje te maken. We rijden naar Hluhluwe via Phinda park. Misschien zien we wel iets? We vertrekken om negen uur. Bijna 2 uur later rijden we de bush in naar de Phinda gate. Gelukkig is de weg een beetje verbeterd en moeten we geen modderbanen trotseren. Red lips is ook blij. Ze houdt daar echt niet van. Voor echte modderbaden moet ze veranderen van vitessen naar low gear en zo. Haar koppige karakter komt dan boven. Vorige keer moest ze daarvoor getakeld worden, ze wou niet meer terug in normaal 😳. Hoewel ik haar nu al een beetje beter ken, ben ik toch blij dat we zonder problemen bij de gate geraken. De weg door het park is gelukkig ook verbeterd. Voor Covid was het een rammelweg. Nu is het vooral zand ... veel gemakkelijker! We zien niet zoveel dieren, waarschijnlijk omdat het heel warm is. Ook de dieren zoeken de schaduw op. Plots staat er een ooievaar op de weg. The saddle - billed Stork noemen ze hem hier. Het is wel een jonge want hij (of zij) heeft nog niet de rode kleur aan de knieën en bek. Het is een primeur voor ons dus is de trip al geslaagd.




Hier een foto van hoe een volwassen stork eruit ziet:


Voor de rest zien we tijdens de 30 km Phinda alleen nog zebra's en impala's maar het is ok!



Iets over 12 tuffen we het park uit en rijden we over de N2 ( een halve autostrade) terug naar Hluhluwe, het land van de ananassen. Ik dacht vroeger dat ananassen aan bomen groeien. Jullie ook?


In Hluhluwe stoppen we bij Zulu Croc rafikis - where good friends meet. Gewoonlijk stoppen we hier 's morgens om te ontbijten als we naar Ballito rijden. We willen wel eens weten wat ze als lunch in petto hebben. We bestellen een pulled porc burger with shoe lace fries and fried onions. We moeten er superlang op wachten, minstens anderhalf uur. Misschien is een deel van het personeel uitgeschakeld door omicron, wie weet? De burgers zijn wel heel lekker. Even voor drie uur verlaten we als laatsten het restaurant. Rond  vijf uur zijn we thuis. Het was zeker wel een fijn zondaguitje!

Maandag 10 januari 2022:
Mam Ruth en Mam Rebecca zijn zussen.
Hier zien jullie een kleindochter van Ruth, Fanelo. Fanelo (13 jaar) woonde een jaar bij Mam Ruth in 2019. Ze is nu even op vakantie in Manguzi. Het kleine jongetje is Sfundo (1 jaar) , kleinkind van Rebecca. Grannies gaan werken en ondertussen babysitten de kinderen op de baby's.😳

Dinsdag 11 januari 2021:

Ik lees in DE MORGEN een artikel over de scholen in Oeganda


Woensdag 12 januari 2021:
De Zulu Queen is niet content met de andere 5 huwelijken van haar overleden man maar er is niks aan te doen 😂

En met een andere king is er ook wat aan de hand:

Vrijdag 13 januari 2022:
Meer nieuws over King "Dagga"



Zaterdag 15 januari 2022:
Ik vond op 6 januari dit bericht:

Tijd om een beetje onderzoek te doen voor mij! Hoeveel bedden telt AZ Voorkempen? Is dat vergelijkbaar met Manguzi Hospital?
Wel, ik zie dat AZ Voorkempen 250 bedden heeft en een 100000 patiënten.
Manguzi Hospital heeft 255 bedden en een 140000 patienten.
In 2021 zijn er 722 kindjes geboren in AZ Voorkempen en in Manguzi Hospital 3010 ( plus minus 58 life births per week). In Manguzi Hospital is er geen bevallingsbad met gezellige lichtjes. We hebben 2 bevallingskamers waar in elke kamer 2 bedden staan. De bedden zijn afgeschermd van elkaar door een gordijn. Zo kunnen er dus 4 vrouwen tegelijkertijd bevallen. 15% van de kinderen (15% van 3010 = 451)komen ter wereld via een keizersnede. Dat betekent dus 8 tot 9 keizersneden per week.Van een vader in de bevallingskamer of aanwezig elders in het ziekenhuis, is hier meestal  geen sprake. Vaders blijven thuis tot de hele boel achter de rug is. Omdat er geen privé kamers zijn maar zalen, is er wel een grote solidariteit tussen de vrouwen. Ik weet ook haast zeker dat al de patiënten van Manguzi Hospital liever in een zaal liggen dan in een eigen kamer. Een eigen kamer zien ze eerder als een straf, geïsoleerd worden is alleen voor gevaarlijke psychiatrische patiënten.


Namiddag:

Mike Santana belt om te vragen of we mee gaan chillen en eten in de Casitas lodge. Natuurlijk Mike!





Zondag 16 januari 2022:
Eerste nieuws van de dag: Onze Manguzi Shoprite staat sinds gisterenavond in brand!😱



Wij moeten vandaag gaan winkelen, laat ons dan maar naar Spar gaan. Gelukkig is het nog niet druk. Als de andere winkels het cliënteel van Shoprite er de volgende weken of misschien maanden zullen moeten bijnemen, dan wordt het een chaos in Manguzi! Zeker weten. Het is niet zo dat we dan wel in de Shoprite van het naburige dorp kunnen gaan shoppen. De volgende min of meer fatsoenlijke winkel is 150 km rijden. En al die werknemers zitten ook dik in de miserie. Een dikke hap uit de werkgelegenheid van Manguzi. 
Na het shoppen in Spar rijden we er langs. Het rookt nog steeds. Wanneer zal dit weer in orde zijn?😱😱😱


Maandag 17 januari 2022:
Woensdag gaan de scholen weer open na een lange zomervakantie.  Lou, de kleindochter van Mam Ruth gaat naar 8th grade. Dat is in België het 2de jaar van het middelbaar. Hier kan je tot en met 8th grade in sommige basisscholen blijven en dan naar High School gaan. Lou moet dit jaar al naar High School. Haar vader is van Durban gekomen om Lou in te schrijven in de nieuwe school. Dat moet vandaag gebeuren. Zij vertrokken vanmorgen vol goede moed maar keren in de namiddag met de moed in hun schoenen terug naar huis. Omwille van Covid zijn er heel veel kinderen die niet mogen overgaan. Zij krijgen voorrang op de nieuwelingen zodat er meer dan 100 leerlingen zijn voor de 8th grade. De school wil de nieuwelingen nog niet inschrijven. Ze zullen straks bellen als er meer nieuws is over hoeveel zittenblijvers er zijn. Paniek bij al de nieuwelingen, ook omdat ze het uniform al hebben gekocht.

Dinsdag 18 januari 2022: 

Mijn eerste vraag aan Mam Ruth vandaag is of ze gisteren nog telefoon hebben gekregen van de school. Ja, ze hebben nog gebeld. De kinderen die naar die school 8th grade willen gaan, moeten woensdagochtend om 7 uur met een ouder bij de school staan. Dan zal er beslist worden wie er nog bij kan en bij mag. Het is wel bijna zeker dat het een klas wordt van 80 leerlingen. 80 leerlingen in 1 klas!??? Ik ben met verstomming geslagen. TACHTIG 😱 Ik zeg tegen Mam Ruth dat als dat echt is, ze een andere school moeten zoeken en dat ik wel een nieuw uniform zal kopen dan. Tachtig! Ik kan er niet van over! Dat zijn ongeveer 4 Belgische klassen. Je kansen om in het leven te slagen zijn toch wel heel afhankelijk van de plaats waar je geboren bent! 

Donderdag 20 januari 2022:
Vandaag zal ik het weten: Mam Ruth hoeveel kinderen zitten in Lou's class? Het antwoord schokt me nog meer dan gisteren: NINETY FOUR. Ik vraag aan Lou die in de namiddag thuis komt: Lou, zitten al die 94 kinderen in hetzelfde klaslokaal? Yebo! Met 1 leerkracht? Yebo! Hoe kunnen jullie daarin? We are sitting very close to each other. Ja, dat zal wel! En kunnen jullie dan schrijven? Yes, we have a small space. En gaan ze daar nog iets aan doen Lou? No Mam, they say they are done. Dat is voor mij als Belg onmogelijk te begrijpen, oneerlijk en onaanvaardbaar. Ik merk dat de ouders van deze leerlingen er nu al vrede mee nemen dat hun kind volgend jaar zal moeten blijven zitten. 😱😳



Bakkies volgeladen met schoolkinderen in uniform beheersen het straatbeeld als de school uit is.

Vrijdag 21 januari 2022:
Nu onze Shoprite voorlopig geen winkeloptie meer is, hebben we besloten  onze auto dit weekend vol te proppen met Ballito winkelwaar, especially food! Ook onze buren hebben hun verlanglijstje meegegeven. Eerst weer een rit van 370 km met natuurlijk een stop voor ontbijt in Hluhluwe Rafikies. Om 13 uur komen we aan bij onze Air B&B. Het zwembad lonkt verleidelijk maar we weerstaan eraan en gaan eerst shoppen. In het lifestyle centrum roept de deur van de kapper mij ook binnen. Om half 3 heeft Joyce tijd to give my hair a treat, so nice! Na de kapper shoppen we nog een beetje verder en tegen 18 uur trekken we naar het restaurant 45 on Eat Street. We genieten van de sushi's, een geweldig einde van de dag.



Zaterdag 22 januari 2022:
We starten de warme dag met een recht-uit-bed-zwemmetje in ons zwembad. Na het ontbijt winkelen we tot 14 uur alle niet bederfbare winkelwaar bij elkaar. De rest van de namiddag genieten we bij het zwembad en we eindigen de dag weer in het restaurant 45 on Eat Street. Geen sushi's op onze tweede dag. Philip wil starten met eendenpaté maar de waiter beveelt Cheeky pork aan. Oké, Philip wilt dat. Ik ben op dat moment nog overtuigd dat ik geen starter wil maar wel een dessert. Als de waiter de wangetjes brengt, ben ik ook verkocht. Ik verander mijn mindset en bestel ze ook voor mij.🙈


Tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht leert de waiter mij een nieuwe manier van wijn serveren.




En dan komt ons hoofdgerecht. Ik kies voor: 


En Philip:


Ik weet al wat jullie nu denken. How much do you have to pay!? Wel, we betalen 55 euro, een fles wijn en  12,5% tip inbegrepen. Dat is nog te doen zeker?

Zondag 23 januari 2022:
We verlaten onze B&B om half negen. We kopen al the food die in onze auto ijskast mee naar Manguzi moet: paté, kaas, hesp, salami (in Manguzi is er geen toespijs), kip en vis (zijn er ook nooit in verse vorm in Manguzi) en nog wat speciallekes zoals varkenshaasje, Woolworths hamburgers, lamsvlees en bockworst (in geen enkele vorm in Manguzi te koop). Ook onze koelbox wordt gevuld met voor ons speciale groenten en fruit zoals prei, aardbeien en baby pack choi. Onze winkeltassen vullen we met dingen die wel in Manguzi te krijgen zijn. Ik heb alleen geen zin om in ellenlange rijen uren aan te schuiven nu de Shoprite gesloten is. Met een propvolle auto vertrekken we om half 11 naar Manguzi waar we om half 4 aankomen. Daar hebben we wel een uur nodig om alles in de diepvriezer of in de juiste kast te krijgen. Dan... is de kaars uit. Het was een heerlijk weekend!

Maandag 24 januari 2022:
En vandaag... een beetje geschiedenis.😉

Woensdag 26 januari 2022:
Philip kondigt de Shed thema avond aan:

Donderdag 27 januari 2022:
Vanavond 7ties avond dus. Heel de week is Philip 's avonds bezig geweest om een playlist te maken. Vorige week vrijdag is de rookmachine al geleverd die hij bij Takealot bestelde. Mkhulu is blij. Om half zes maken we de Shed klaar voor de party. De disco lights en de rookmachine worden uitgetest, laptop en boombox geïnstalleerd. Popcorn en andere snacks worden op toog en tafel gezet. Het is bloedheet, we laten dan ook maar een fan draaien. Misschien brengt die straks een beetje verkoeling. Een uurtje later is alles ready to start behalve wij zelf. Nog vlug een doucheke en 70 ties kleren aan. Mijn Bob Marley panje en mijn jeans jasje die ik voorzien had worden snel weer uitgetrokken. Dat is veel te warm! Ik besluit dan maar snel mijn jeanskleed aan te trekken en een paars Indisch sjalleke in mijn haar te doen. Ik zoek de langste oorbellen die ik heb en klaar is kees. Spijtig dat ik geen patchouli heb, maar 't is 't gedacht dat telt en ik voel me even weer 16. Philip trekt zijn Slade t-shirt aan en zijn Afrikaans disco hemd. Nog een sjalleke op zijn hoofd met loshangende haren en we zijn er volledig klaar voor!😂 Het is echt een fijne avond. Philip draait de juiste muziek en kan voldoen aan alle verzoeknummers. My man hé! Regelmatig zet hij met zijn nieuw speeltje de Shed in de rook, met een afstandsbediening trouwens! Iedereen is dolenthousiast en Manguzi Midnight wordt een uur uitgesteld. De jeugd krijgt er niet genoeg van en ze besluiten bij het Staff house nog een afterparty te houden. Daar doen Philip en ik niet meer aan mee. We hebben nog heel wat opruimwerk maar dat is het volledig waard. It was another awesome Shednight. The children spreken al over the next one 😅

















Vrijdag 28 januari 2022:

Good morning Manguzi! 6.30u en al 30°C ! Waar is de afstandsbediening van de airco?😅


Zaterdag 29 januari 2022:
Verdorie! Ik heb net een nieuw paspoort! 😥



Zondag 30 januari 2022:
We snoeien wat takken van onze limoen- en citroen boom. De bomen worden allebei veel te hoog. We willen liever dat ze wat gaan vertakken ipv enkel die hoge sprieten naar boven. 


Van de takken die we snoeien oogsten we ons eerste emmertje vruchten. 

En we proberen de limoenen in een zondagse cocktail 🙃

Een goeie afsluiter van de maand januari.


En... de Covid-22 stats van de maand







Geen opmerkingen: